Alla inlägg den 9 september 2008

Av Jessica - 9 september 2008 23:58

Under ett svagt ögonblick erbjöd sig Björn glatt att ta med Oppli på fyraårskontrollen, sedan kom han ihåg det tidiga klockslaget....han skulle ju behöva ställa klockan för att inte riskera att missa detta! Och jag sov lugnt vidare :o)
Jag hade tidigare diskuterat kontrollen med distriktssköterskan och vi kom fram till att det egentligen inte finns någon anledning till att han inte skulle gå på den om han var hemma då. Tumörerna påverkar varken hans hörsel, syn eller hans utveckling i någon större omfattning och jag såg fram emot att han skulle få göra saker som även hans kamrater på dagis fick göra.
Kontrollen gick galant och han klarade alla delar med bravur samt kom hem med bokmärken och ett presentkort till biblioteket.

Jag tillbringade större delen av dagen i köket under ett anfall av att det här skulle lagas grytor och soppor. Oppli dissade varje rätt som erbjöds och det märks så tydligt att han vill ha något att tugga på, dock kunde han inte motstå några skedar av min indiska morotssoppa, den ni med lite chutney i ;o) Det verkar som att han har insett att det inte lönar sig med tjat men tyvärr börjar det nu luta åt att han matstrejkar om han inte får lite fastare föda, han har slutat påpeka att han är hungrig.
Eller så är han helt enkelt inte hungrig längre, under eftermiddagen började han få magknip och vi vågade varken pusha honom för hårt eller ge honom sondmat. Dock hjälpte det att öppna upp sonden och låta det rinna ut lite den vägen, han slappnade av efter en stund och smärtorna verkade avta. Sen tittade han ner i burken som sonden dinglade i och konstaterade glatt att han hade lyckats producera hallonkräk....ja, och hulkenbajs är ni ju redan bekanta med sedan tidigare ;o)

Nöjd och glad följdes vi åt till biblioteket för att hämta ut boken för presentkortet, och till hans glädje fick han själv välja en av fyra böcker, det blev  "Astors stenar", en härlig bok om valpen Astor som samlar på stenar (rekommenderas varmt). Vägen tillbaka gick förbi Matildas hus då hon tidigare hade utlovat några teckningar med glitter på och ett armband till Oppli. Klart han blev glad över de gåvorna, killen är ju helt såld på bling bling....

Han blev trött tidigt idag och ville gå och lägga sig redan under Bolibompa, samtidigt kom smärtorna tillbaka, tack och lov inte så kraftiga men vi öppnade upp sonden igen då det verkar hjälpa. Han somnade igen för att återigen vakna långt senare med nya smärtor och nu sitter jag här och undrar hur mycket vi kommer att sova inatt. De senaste dagarna har jag haft svårt för att gå och lägga mig, jag vill sitta uppe och lyssna efter ljud från hans rum och jag har svårt att komma till ro och acceptera natten då jag är rädd för vad den innebär. Dagarna har ju flytit på utan större smärtor men det är på kvällen och natten som han har det jobbigt och jag längtar efter morgondagen.....

Ovido - Quiz & Flashcards